vikulda: Hezký den,  jsem laik v pěstování skalniček, ale na jaře jsem založila skalku. Mám zde Zvonek, Mateřídoušku, Mydlice, Huseník, Floxy, Tařička, Tařice a Hvozdík.

Zajímalo by mě jak skalničky připravit na zimu?
Které se stříhají nyní, které až na jaře?
Zda se přikrývají, aby nevymrzli?

Děkuji moc za rady a tipy smile
Jan Kolman: Vyjmenovat detailně skalničky, které se na podzim zastřihují, by zabralo mnoho místa. V zásadě platí, že se odstraňují odkvetlé, zaschlé a přerůstající části rostlin, zejména plazivých, které by vadily sousedním, méně vzrůstným. Právě ty, které jste vyjmenovala, mají k přerůstání sklony a nevadí, když je na podzim omezíte. Stejně by Vás to čekalo na jaře. Nezakracují se ale stálezelené rostliny - ty je naopak nutné před zimou důkladně zalít.
  Volná místa kolem rostlin je vhodné zasypat prosátým kompostem, u kyselomilných rostlin ( rhododendrony, vřesy, vřesovce ) prosátou rašelinou.Je rovněž třeba odstranit spadané listí, i když by se mohlo zdát, že je to dobrá ochrana - naopak by mohlo být zdrojem houbových chorob. Pouze ve stinných zákoutích, osázených hajní květenou, je možno listí ponechat.

Zimní přikrývka - se používá hlavně u cibulovin, na podzim zasazených, a to buď vrstvou humozní zeminy nebo suchým listím, zatíženým lesní chvojí. U jiných rostlin se přikrývka chvojí dělá proto, aby byly chráněny před holomrazy a vysušujícími větry a aby  na jaře předčasně nevyrašily a nebyly pak zničeny nočními mrazíky. Nejvhodnější chvojí je jedlová a tisová ( déle vydrží a neopadává ), méně vhodná je chvoj smrková, nevhodná je borová. Není vhodné s přikrývkou příliš spěchat - za vlhkého a teplého počasí se pod přikrývkou mohou rozmáhat plísně a nacházejí pod ní úkryt i škůdci, např. hraboši.

Chcete-li se skalničkách více věnovat, je třeba opatřit si patřičnou literaturu a přes zimu ji prostudovat. V současnosti není problém vhodné příručky získat..
Editoval wochozsky (17.10. 2014 18:54:20)